År 5

Femmornas grymma slöjdarbeten vt 2019
previous arrow
IMG_1042
IMG_0789
IMG_0894
IMG_0895
IMG_0906
IMG_0907
IMG_0908
IMG_0911
IMG_0912
IMG_0915
IMG_0916
IMG_0987
IMG_0989
IMG_0990
IMG_0991
IMG_0996
IMG_0997
IMG_0998
IMG_1044
IMG_1045
IMG_1048
IMG_1054
IMG_1055
IMG_1057
IMG_1111
IMG_1128
IMG_1133
IMG_1210
IMG_1211
IMG_1265
IMG_1267
IMG_1268
IMG_1269
IMG_1270
IMG_1113
next arrow
Förmålsanalys

Föremål är samma sak som….sak, ting,, grej, pinal, grunka, pryl,, manick, mackapär,

Analys betyder att man delar upp något i mindre delar och undersöker varje del för sig.

Genom att analysera får man större förståelse för världen omkring sig och man lär sig att tänka kritiskt och att tänka på många olika sätt.
Ni ska få göra en förmålsanalys tillsammans två och två. Jag har tagit fram två bilder på två olika men också lika föremål som ni ska få analysera. Tyvärr har vi bara bilder och inte riktiga föremål men det får gå och ni får göra så gott ni kan genom att se på bilderna. Skriv i ert slöjddokument och skriv allt som kommer upp när ni pratar.

Skriv först rubriken FÖREMÅLSANALYS

Vad är det för föremål? Beskriv precis hur föremålet ser ut. Vilka material det är gjort av, färger, hur det är gjort, vilka tekniker och verktyg kan ha använts och allt du kan komma på när du ser föremålet.Spåna på, det gör inget om det inte är rätt, det är funderingarna som är viktiga.

Vad ska man använda föremålet till? och vem tror du skulle kunna använda det?

Vad utstrålar föremålet? Alltså vilka olika tankar dyker upp i ditt huvud när du ser det här föremålet? Är det nytt eller gammalt? Har det runda former Är det kantigt? Från vilken kultur kan det komma från? Från vilken tid? Berätta vad du tänker.

Hur är föremålets material för miljön tror du?

Nu ska ni jämföra de båda föremålen. På vilka sätt är de lika och på vilka sätt är de olika? Berätta.
FÖREMÅL A

FÖRMÅL B

Aktuellt arbetsområde: Sy något personligt

Förkläde, tygkasse eller annat eget förslag som innebär sömnad för hand och någon annan teknik som tex broderi eller tryck eller applikation. Ditt slöjdföremål ska ha personliga detaljer.  Du ska börja med att leta idé och inspiration och sedan ska du göra en skiss som förklarar saker och som visar vilka mått , förger och detlajer och tekniker du har tänkt dig. Prata ihop dig med Annie om det är ett lagom svårt arbete och vad du behöver lära dig för att klara av det. Gör sedan en liten arbetsplan. I punktfom eller som en tankekarta funderar du igenom hela arbetsprocessen och listar hur du ska gå till väga.

Flätade axelband

Tidigare arbetsområde: Ull, att karda och tova ull

exempel lånad från google

Att karda och tova ull är ett gammalt hantverk som använts länge, man har hittat tovade saker i ull från 6 500 år före Kristus!!!

Vi på Nolered har fått ull från två får som bor här i Torslanda. De heter Greta och Molly. Vi har tvättat deras ull och tagit hit den till er. Ert jobb är att karda ullen med kardor och skapa kardflor. Sedan ska ni använda era kardflor och tova bollar. Dessa bollar ska broderas med runskrift och så ska de fyllas med vetekorn.

Läroplanen står det att ni elever ska få ” utveckla kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material” samt att ni ska få ” utveckla medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för hantverk från olika kulturer och tidsperioder.”

Lektion 1&2: Karda & tova ull:

Lite filmer med tips på hur man kardar och tovar hittar du här:

Lektion 3: att brodera på din tovade boll

Lite filmer med tips på hur man broderar stjälkstygn och kedjestygn hittar du här:

 

Youtubeklippen ovan är inte våra egna, vi har bäddat in filmer från youtube. ”Lär dig tova” kommer från Skansen, ”Hur man tovar en gaphals” har Cecilia Holgersson Slöjdlärare gjort. De två sista klippen om hur man broderar stjälkstygn och kedjestygn har Karolina Graff, slöjdlärare gjort.